قرآن | ||
مَثَلُ الَّذِینَ یُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَتَثْبِیتًا مِّنْ أَنفُسِهِمْ کَمَثَلِ جَنَّةٍ بِرَبْوَةٍ أَصَابَهَا وَابِلٌ فَآتَتْ أُکُلَهَا ضِعْفَیْنِ فَإِن لَّمْ یُصِبْهَا وَابِلٌ فَطَلٌّ وَاللّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ 265بقره
کسانى که اموال خود را در راه خدا انفاق مى کنند، همانند بذرى هستند که هفت خوشه برویاند، که در هر خوشه ، یکصد دانه باشد، و خداوند آن را براى هر کس بخواهد (و شایستگى داشته باشد)، دو یا چند برابر مى کند، و خدا (از نظر قدرت و رحمت ،) وسیع ، و (به همه چیز) داناست .
انفاق مایه رشد آدمى است ! مساله انفاق یکى از مهمترین مسائلى است که اسلام روى آن تاکید دارد و قرآن مجید تاکید فراوان روى آن نموده است ، که آیه فوق نخستین آیه از یک مجموعه آیات است که در سوره بقره پیرامون انفاق سخن مى گوید و شاید ذکر آنها پشت سر آیات مربوط به معاد از این نظر باشد که یکى از مهمترین اسباب نجات در قیامت ، انفاق و بخشش در راه خدا است . ادامه مطلب... [ چهارشنبه 91/9/29 ] [ 1:32 صبح ] [ اعظم ]
[ نظرات () ]
«إِنَّمَا الصَّدَقاتُ لِلْفُقَراءِ وَ الْمَساکینِ وَ الْعامِلِینَ عَلَیها وَ الْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَ فِی الرِّقابِ وَ الْغارِمِینَ وَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَ ابْنِ السَّبِیلِ فَرِیضَةً مِنَ اللَّهِ ...» 60توبه زکات فقط از آن فقرا و تنگدستان و عاملان آنست و آنها که جلب دلهایشان کنند و برای آزاد کردن بردگان و قرض داران و صرف در راه خدا و به راه ماندگان است ، و این قراری از جانب خداست و خدا دانای شایسته کار است به هر حال این آیه به روشنى مصارف واقعى زکات را بیان کرده ، و به تمام توقعات بیجا پایان مى دهد، و آنرا در هشت مصرف خلاصه مى کند: [ شنبه 91/9/25 ] [ 1:39 صبح ] [ اعظم ]
[ نظرات () ]
قَضَى رَبُّکَ أَلاَّ تَعْبُدُواْ إِلاَّ إِیَّاهُ وَبِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَانًا إِمَّا یَبْلُغَنَّ عِندَکَ الْکِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ کِلاَهُمَا فَلاَ تَقُل لَّهُمَآ أُفٍّ وَلاَ تَنْهَرْهُمَا وَقُل لَّهُمَا قَوْلًا کَرِیمًا ?23 اسرا) پروردگـــــــــــــار تو مقرر کــــــــردکه جــــــــــــــز او را مپرســــــتیدو به پدر و مادر خود احسان کنیداگر یکى از آن دو یا هر دو در کنارتو به سالخوردگى رسیـــــــــدندبه آنها حتى اوف مــــــــــــگوو به آنان پرخاش مـــــــــــــکنو با آنها سخنى شایسته بگوىاز جمله موضوعاتی که خداوند متعال در قرآن مجید بر آن تاکید دارد وهمچنین بسیار سفارش کرده رعایت و توجه به حقوق پدر و مادر است.خداوند در 22آیه از آیات قرآن در مورد ارزش پدر و مادر وحقوق آنان سفارش کرده است.
[ چهارشنبه 91/9/22 ] [ 9:45 عصر ] [ اعظم ]
[ نظرات () ]
«ألَم یَعلَمُوا أنَّ الله هُوَ یَقبِلُ التُوبَة عَنْ عباده و یأخُذُ الصَّدَقات »
سوره مبارکه بقره آیه 104
«آیا نمیدانستند که فقط خداوند
توبه را از بندگانش میپذیرد
و صدقات را میگیرد
و خداوند توبه پذیر
و مهربان است.
سخن از بندگان نیازمندی است که به اجازه و فرمان الهی، این گونه کمکها را میپذیرند،
در حقیقت نمایندگان پروردگارند و به این ترتیب دست آنها نیز دست خداست،
این تعبیر، یکی از لطیف ترین تعبیراتی است که عظمت و شکوه این حکم اسلامی را مجسم میسازد و علاوه بر تشویق این فریض? الهی هشدار میدهد که در پرداخت زکات و صدقات نهایت ادب و احترام را به خرج دهند، چرا که گیرنده خدا است. ادامه مطلب... [ جمعه 91/9/17 ] [ 1:9 صبح ] [ اعظم ]
[ نظرات () ]
اتل ما اوحی الیک من الکتاب واقم الصلاه ان الصلاه تنهی عن الفحشاء والمنکر ولذکر الله اکبر والله یعلم ما تصنعون سوره عنکبوت ، آیه :45
هر چه را از این کتاب بر تو وحی شده است تلاوت کن و نماز بگزار ، که نماز آدمی را از فحشا و منکر باز می دارد و ذکر خدا بزرگ تر است وخدابه کارهایی که می کنید آگاه است .
[ سه شنبه 91/9/14 ] [ 12:3 صبح ] [ اعظم ]
[ نظرات () ]
و المؤمنون و المؤمنات بعضهم اولیاء بعض یأمرون بالمعروف و ینهون عن المنکر و یقیمون الصلوة.
آیه71 سوره توبه مردان و زنان با ایمان، یار و یاور همدیگرند، امر به معروف و نهی از منکر می کنند و نماز را برپا می دارند».
دراین آیه ، پس از عنوان کردن این اصل اساسی و کلی در مورد همیاری افراد با ایمان به یکدیگر، و وحدت و هماهنگی آنها، به شرح جزئیات پرداخته، پس از ذکر دو فریضه بزرگ الهی، یعنی امر به معروف و نهی از منکر، آنها را به عنوان «برپادارنده ی نماز» یاد می کند، و به این ترتیب، انسان های با ایمان را به اهلیت اقامه ی نماز، متوجه می سازد. منبع: کتاب نماز از دیدگاه قرآن و عترت
[ پنج شنبه 91/9/9 ] [ 6:11 عصر ] [ اعظم ]
[ نظرات () ]
یا اَیُّهاَ النّاسُ قَد جاءَکُم مَوعِظَةٌ مِن رَبّکُم وَ شِفاءٌ لِما فی الصّدُور وَ هُدیً وَ رَحمةٌ لِلمؤمنینَ سورهء یونس ـ آیهء 57 ای مردم اندرزی از سوی پروردگارتان برای شما آمده است و درمانی برای آنچه در سینه هاست( درمانی برای دلهای شما) و هدایت و رحمتی است برای مؤمنان
چهار مرحله از مراحل تربیت و تکامل انسان را در این آیه قرآن مجید شرح می دهد: 1- مرحلهء " موعظه و اندرز" 1- مرحلهء " پاکسازی روح انسان از انواع رذائل اخلاقی" 3- مرحلهء " هدایت" که پس از پاکسازی انجام می گیرد. 4- مرحله ای که انسان، لیاقت آنرا پیدا کرده که مشمول رحمت و نعمت پروردگار شود. برگرفته از تفسیر نمونه،ج 8
[ دوشنبه 91/9/6 ] [ 12:38 صبح ] [ اعظم ]
[ نظرات () ]
|
||
[ فالب وبلاگ : وبلاگ اسکین ] [ Weblog Themes By : weblog skin ] |